Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kakunpalasääntö

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Palvelusi piilokustannuksia ei kannata välttämättä tuoda esiin. Muuten voi käydä niin, että kaupankäynti loppuu siihen.

Tee, hunaja ja mehevä suklaakakku maksavat kahvilassa yhteensä 10 euroa. Ikkunapaikka on viihtyisä. Mukava tarjoilija tuo appeet pöytään. Vesilasin saa sentään ilmaiseksi.

Oletetaan sitten, että tiskille ilmestyisi hinnasto, jossa lukisi seuraavaa: Tee & kakku 2 euroa + tarjoilu 8 euroa.

Sillä siunaaman sekunnilla asiakastyytyväisyys romahtaisi pakkaselle. Jo alkaisi jokaisen limoviikunan takaa putkahdella jos jonkinnäköistä mäkättävää itsepalveluaatteen edelläkävijää.

Miten ihmeessä tuo matka tiskiltä tähän pöytään voi muka maksaa 8 euroa? Siitähän tulee tuolle tarjoilijansutturalle ihan mieletön tuntipalkka.

Siispä kakunpalasääntö sanoo: Hinta on helpompi niellä, kun se on kapseloitu kauniisti.

Asiakas on siitä mielenkiintoinen otus, ettei se kestä totuutta. Tosiasia lienee, että kahvilan hinnastohintojen syötävä osuus on mitätön.

Todelliset kustannukset tulevat kaikesta muusta, kuten tilavuokrasta, tarjoilijoiden, keittiöhenkilökunnan ja siivoojien palkoista, kirjanpidosta, vartioinnista, vakuutuksista, vedestä, sähköstä ja markkinoinnista.

Lisäksi paikan olisi tuotettava voittoa, että pääoman sijoittaja saisi rahoilleen parempaa korkoa kuin valtion obligaatioista.

Siitä huolimatta maamme kuluttajasivujen toimittaja saattaa kitistä ja ihmetellä lehtensä sivuilla, miten kivennäisvesi voi olla ravintolassa kalliimpaa kuin kaupan hyllyssä.

Onkin melkoinen paradoksi, etteivät suomalaiset itse kestä sitä, että heidän elintasonsa syitä tai seurauksia esitetään konkreettisesti. Toisinaan palvelusta on äärimmäisen tuskallista maksaa mitään.

Osin siihen on hyvä syy, sillä palvelu on oikeasti tässä maassa kallista. Mutta se ei ole koko totuus, sillä kyse ei ole rahan puutteesta. Eihän kukaan kieltäytynyt ostamasta kakkua 10 eurolla.

Shokki tulee vasta, kun myyjä erehtyy heittämään totuuden kulurakenteestaan asiakkaansa silmille. Kannattaa siis miettiä kahdesti, miten hintansa paketoi. Jos paljastat piilokulusi väärällä hetkellä, asiakas jättää kaupat siihen.

Ei ole yhdentekevää, miten myyjä esittää tuotteensa hinnan. Esimerkiksi kolme paria tennissukkia kympillä menee paremmin kaupaksi kuin yksittäiset parit kahdella eurolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.