Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hintasi on viesti

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiakkaasi ei voi olla ajattelematta, että kallis on parempi kuin halpa. Mutta voiko kalliiksi ryhtyä noin vain?

Joku on aina alansa hintavin. Asiakkaat pitävät usein kalleinta lähes automaattisesti parhaana. Vastaavasti halpa taksasi vihjaa, että tuotteesi on todennäköisesti aika surkea.

Hinta on hyvin vahva laatuviesti.

Mieti asiaa itse. Jos joudut valitsemaan itsellesi konsulttia kahdesta vaihtoehdosta, kumpi heistä on parempi? Se joka laskuttaa 50 euroa tunnilta? Vai se, jonka veloitus on 150 euroa tunnilta?

Kalleimmaksi ryhtyminen voi olla hyvin kannattava päätös  Miksei se voisi olla myös sinun valintasi? 

Tietysti joudut pitämään huolta siitä, että tarjoat hinnallesi aidosti vastinetta. Mutta ei se välttämättä tarkoita mitään ylimaallista tavoitetta. Tuotteistat vain palvelusi niin, että sitä on itse asiassa mahdoton verrata suoraan kilpailijoihisi. Silloin paremmuutesi absoluuttista määrää on kenenkään hyvin vaikea määrittää.

Lopulta hintalappusi vaikutus saattaa olla suorastaan ratkaiseva. Sen vihjaama arvo sysää asiakkaan ostamaan.

Kun Pennsylvanian maaseudulla oleva Ursinus College alkoi kärsiä opiskelijapulasta, se ratkaisi ongelman vuonna 2000 nostamalla lukukausimaksua 18 prosenttia kertapaukulla.

Kun hinta nousi, uusien opiskelijoiden määrä kasvoi kolmanneksen. Opiskelijat ja vanhemmat olettivat heti, että Ursinus on laadukas (HS 1.4.2007).

Ursinuksen tapauksessa hinnankorotus oli vielä sikäli mielenkiintoinen, että se oli vain näennäinen. Koulu nimittäin lisäsi samalla oppilaidensa apurahoja 20 prosentilla. Se siis nosti hintaa, mutta jakoi rahat saman tien takaisin.

Tulos oli kaikkien kannalta mainio. Opiskelijat pääsivät kalliiseen kouluun, vanhemmat maksoivat siitä saman kuin ennenkin ja koulu vältti kurjistumisen.

Ehkä voisit soveltaa aivan samaa periaatetta omassa myyntityössäsi?

Eihän Porsche ole kallis auto siksi, että se olisi kallis valmistettava. Se on kallis siksi, että yrityksen johto on päättänyt niin. Jonkun on päätettävä ryhtyä alansa kalleimmaksi. Voisitko se olla sinun yrityksesi?

Yksi vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.