Yhteistyötä kaikki aina kärkkyvät. Mutta kuvio toimii harvoin, jos siitä ei ole molemmille osapuolille aitoa hyötyä. Usein se tarkoittaa, että kumppaneiden välillä olisi syytä liikkua rahaa.
Oletetaan, että firmasi saa syystä tai toisesta julkisuutta. Toivottavasti se johtuu siitä, että bisneksesi puksuttaa niin oivasti.
Pian sen jälkeen alat saada puheluja ja sähköposteja tuntemattomilta. Tyypillisesti langan toisessa päässä on yhden miehen konsulttifirman ainoa työntekijä. Tai ehkä pienehkön yrityksen vetäjä.
Hän ehdottaa, että tapaisitte. Vieras lupaa tuoda mukanaan mielenkiintoisen ehdotuksen. Yrität selvittää etukäteen, mikä mikä palverin tavoite täsmälleen ottaen olisi. Et saa vastauksesta mitään selvää.
Mutta jos olet suomalaiseen tapaan liian kiltti (eli hiukan hyväuskoinen hölmö), suostut silkkaa uteliaisuuttasi. Sitä paitsi kokoukset ovat aina merkki siitä, että olet tärkeä ja kysytty. Niin ainakin mielelläsi uskottelet itsellesi. Siispä varaat neukkarin ja tilaat pöytään parit kahvit ja sämpylät.
Sitten vihdoin tapaatte. Vieraasi on hyvin kiinnostunut, ellei suorastaan innostunut näkemyksistäsi. Se hivelee itsetuntoasi. Innostut hehkuttamaan neroutesi hedelmistä.
Lopulta muistat kysyä, mikä tapaamisen tarkoitus oikeastaan olikaan. Vastapuoli kertoo, että hän haluaisi tehdä kanssasi yhteistyötä.
Sehän vaikuttaa myönteiseltä ehdotukselta! Jokainen järkevä johtaja hakee yhteistyötä kaikkien kanssa. Verkottuminen on päivän sana.
Niinpä sovitte, että alatte tutkia yhteistyömahdollisuuksia. Olipa hyvä sessio!
Jälkikäteen alat pohtia, mitä firmasi konkreettisesti ottaen hyötyy tästä uudesta yhteistyöstä. Vähitellen totuus alkaa valjeta.
Et hyödy siitä mitään. Vain vieraasi hyötyy.
Hän on nimittäin tullut luoksesi juuri siksi, että hän tarvitsee lisää bisnestä. Häntäkärpänen pörrää ympärilläsi, koska hän ei itse osaa hankkia asiakkaita. Niinpä hän on päättänyt verkottua.
Ehkä häntä pitäisi nimittää oikealla nimellään, eli loiseksi.
Kaikkein hulluinta on, että yhteistyötä kärttävät perässähiihtäjät iskevät myös muiden yhtä surkeiden firmojen kimppuun. Moni tuntuu päättelevän jonkin kieroutuneen logiikan avulla, että tiiliskivet kelluisivat paremmin, jos niitä teippaa kaksi yhteen.
Yhteistyö ei koskaan toimi muutamaa kuukautta pidempään, jos siinä ei liiku rahaa tai muuta konkreettista hyötyä molempiin suuntiin. Muista, että tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.