Halu ei yksin riitä

12.1.2008    Jari Parantainen   kommentoi

Ostaja saattaa haluta asiakkaaksesi, mutta halu ei vielä yksin riitä. Tarjoa tilaajalle hyviä syitä, joilla hän voi itse perustella itselleen, miksi muita kalliimpia hintojasi kannattaisi maksaa.

Käyntikortit loppuivat. Oli aika tilata niitä lisää.

Aikanaan käytin paljon aikaa siihen, että etsin hyvän kirjapainon. Alalla nimittäin riittää kaikenlaista suharia edelleen. Täysin vakuuttavan oloinen firma saattaa sössiä aivan tavalliset painotyöt kerta toisensa jälkeen.

Totesin sitten lopulta vanhan totuuden: halvalla ei kerta kaikkiaan saa hyvää.

Kyse ei ole siitä, etteikö painotalo aina tekisi työtä uudelleen – lopulta. Mutta reklamointiin palanut aika maksaa helposti monta kertaa enemmän kuin painokustannuksista tuli näennäisiä säästöjä.

Pyysin siis tarjouksen luotettavaksi osoittautuneelta hovitoimittajaltani.

Mutta näin meidän kesken: kaiken varalta pidän hengissä myös toista suhdetta. Tein vaivihkaa syrjähypyn.Tiedustelin hintaa myös eräältä kilpailevalta ei-halvalta painotalolta.

Tarjousten ero ei ollut euroina suuri, koska kyse on pienestä työstä. Ykköspainoni pyyntö oli 390 ja salarakkaani 310 euroa.

Toisaalta eroa oli juuri pahimmoilleen 20 prosenttia. Vaikka se ei ole paljon, se ei ole vähänkään. Saita yrittäjä kun olen, aloin siis ns. laskea klemmareita tavalla, joka tuskin maksoi itseään takaisin.

Ostaisin mieluiten aina samasta paikasta, koska liikesuhde toimii loistavasti. Mutta myös kilpaileva toimittaja on tuottanut poikkeuksetta varsin hyvää jälkeä. Palvelussakaan ei ole oleellista eroa, kun on kyse rutiinihommasta.

Lopulta otin yhteyttä ensisijaisen toimittajani yhteyshenkilöön. Pyysin häntä keksimään jonkin syyn, että voisin selittää itselleni, miksi maksan heille 20 prosenttia ylimääräistä.

Voisihan sitä nimittäin ajatella toisinkin päin: kun olen kerta pitkäaikainen ja kohtalaisen hyvä asiakas, hintani saisi olla siksi edullisempi.

Myyjä ei keksinyt mitään järjellistä perustelua.

Tilasin kamat kakkospainosta.*

Tilanne oli aivan sama kuin autokaupassa. Kun olen kerran alkanut haluta jotain tiettyä rakkinetta, kehitän päätökseni tueksi heti käsivarren mittaisen listan järkisyitä. Niillä perustelen valintani itselleni (ja ehkä vähän vaimollenikin).

Perustele kallis hintasi. Listaa kaikki mahdolliset järkevät ja järjettömät syyt. Asiakkaasi haluaa selittää itselleen, miksi hänen kannattaa maksaa ekstraa.

*Tiedoksi vain, että operaatio meni pieleen. Logon väri oli aivan väärä. Kortit oli painettava uudestaan. Syrjähypyt eivät siis kannata. MOT.

 (0)
Aiheet:



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *