Aiotko myydä yrityksesi jonain päivänä? Siinä tapauksessa se on tuote, josta kannattaa rakentaa ostajaa kiinnostava paketti. Millainen on firma, jonka ostaja hankkii mielellään?
Ehkä olet perustanut yrityksesi työpaikaksesi tai osinkokoneeksesi. Toisaalta saatat rakentaa sitä myös siksi, että jonain päivänä myyt sen.
Siksi yrityksesi itse on ehkä kaikkien aikojen tärkein tuotteesi. Siksi siitäkin kannattaa rakentaa helppo ostettava.
Millainen paketin olisi oltava, että se alkaisi houkuttaa ostajaehdokkaita?
1. Ohita miljoonan merkkipaalu
Kuten kaikissa muissakin tuoteryhmissä, ostajilla on monia henkisiä hintakynnyksiä. Yrityksen ostajan näkökulmasta yksi raja kulkee miljoonan liikevaihdon kohdalla. Alle sen jäävä firma tuntuu vääjäämättä pieneltä.
2. Rekrytoi vähintään viisi työntekijää
Ostajan mielestä alle viiden hengen firma on todennäköisesti liian riippuvainen yksittäisistä työntekijöistään – yrittäjästä itsestään puhumattakaan.
Yrityskauppa on siinä tapauksessa tietenkin melkoinen riski. Ongelma ei ratkea pelkästään kultaisilla kahleilla, joilla ostaja sitouttaa yrittäjän jatkamaan firmansa palveluksessa. Kuka tahansa meistä voi poistua rivistä jalat edellä päivänä minä hyvänsä.
3. Kehitä omaperäinen yritysilme
Firmalle kannattaa rakentaa ammattimainen ilme. Se tarkoittaa kaikkea yrityksen toimitiloista markkinointimateriaaleihin ja verkkosivuista laskuerittelyihin.
Voin sanoa kokemuksesta, että näinkin mekaanisilla tavoilla luoduilla mielikuvilla on yllättävän suuri merkitys, joiden vaikutukset näkyvät suoraan kauppasummassa.
4. Tuotteista
Jos yritys tarkoittaa vain sinua ja aivojasi, firma ei mene koskaan kaupaksi ja piste.
Jos joku silti tulee ostamaan yritystäsi, se tarkoittaa, että hän haluaa rekrytoida sinut työntekijäkseen. Mikäli siis haluat takaisin palkkatöihin, mikäs siinä. Mutta älä kuvittele, että kyse olisi oikeasti yrityskaupasta. Kauppasummakin on käytännössä vain työsopimuksen allekirjoituspalkkio.
Jos sen sijaan liiketoimintasi rakentuukin patentoituun tekniikkaan, ajantasaiseen asiakastietokantaan, toimivaan jakelutiehen, alihankkijaverkostoon, automaattisesti tilauksia imuroivaan verkkopalveluun tai tuotteistettuihin palveluihin, yritykselläsi on ostajan näkökulmasta aivan toinen arvo.
Kauppahinta kasvaa siksi, että liiketoiminta on todennäköisesti skaalattavissa nykyistä suuremmaksi. Se taas johtuu siitä, että olet mitä ilmeisimmin onnistunut ulkoistamaan firman pahimman pullonkaulan, joka olet tietenkin sinä itse.
5. Värvää vakuuttava hallitus
Vaikka firmasi olisi pieni, ammattimaisesti koottu ja toimiva hallitus tai muu neuvonantajaryhmä kertoo, että olet tosissasi.
Hallitukseesi mukaan lähteneet vaikuttajat tai asiantuntijat viestivät ostajalle, että hän on tekemissä vakavasti otettavan ja kenties myös kasvuhakuisen firman kanssa. Tuskin hallitusjäsenet lähtisivät pilaamaan mainettaan jonkin epämääräisen pilipalibisneksen vuoksi muuten vain.
Asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Yrityksesi ostaja etsii ensimmäiseksi kohteita, jotka näyttävät hyviltä ostoksilta.
Lähde: Jill Anfresky Fraser, Inc. March 2000