Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Yritys on yrittäjän tärkein tuote

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Aiotko myydä yrityksesi jonain päivänä? Siinä tapauksessa se on tuote, josta kannattaa rakentaa ostajaa kiinnostava paketti. Millainen on firma, jonka ostaja hankkii mielellään?

Ehkä olet perustanut yrityksesi työpaikaksesi tai osinkokoneeksesi. Toisaalta saatat rakentaa sitä myös siksi, että jonain päivänä myyt sen.

Siksi yrityksesi itse on ehkä kaikkien aikojen tärkein tuotteesi. Siksi siitäkin kannattaa rakentaa helppo ostettava.

Millainen paketin olisi oltava, että se alkaisi houkuttaa ostajaehdokkaita?

1. Ohita miljoonan merkkipaalu

Kuten kaikissa muissakin tuoteryhmissä, ostajilla on monia henkisiä hintakynnyksiä. Yrityksen ostajan näkökulmasta yksi raja kulkee miljoonan liikevaihdon kohdalla. Alle sen jäävä firma tuntuu vääjäämättä pieneltä.

2. Rekrytoi vähintään viisi työntekijää

Ostajan mielestä alle viiden hengen firma on todennäköisesti liian riippuvainen yksittäisistä työntekijöistään – yrittäjästä itsestään puhumattakaan.

Yrityskauppa on siinä tapauksessa tietenkin melkoinen riski. Ongelma ei ratkea pelkästään kultaisilla kahleilla, joilla ostaja sitouttaa yrittäjän jatkamaan firmansa palveluksessa. Kuka tahansa meistä voi poistua rivistä jalat edellä päivänä minä hyvänsä.

3. Kehitä omaperäinen yritysilme

Firmalle kannattaa rakentaa ammattimainen ilme. Se tarkoittaa kaikkea yrityksen toimitiloista markkinointimateriaaleihin ja verkkosivuista laskuerittelyihin.

Voin sanoa kokemuksesta, että näinkin mekaanisilla tavoilla luoduilla mielikuvilla on yllättävän suuri merkitys, joiden vaikutukset näkyvät suoraan kauppasummassa.

4. Tuotteista

Jos yritys tarkoittaa vain sinua ja aivojasi, firma ei mene koskaan kaupaksi ja piste.

Jos joku silti tulee ostamaan yritystäsi, se tarkoittaa, että hän haluaa rekrytoida sinut työntekijäkseen. Mikäli siis haluat takaisin palkkatöihin, mikäs siinä. Mutta älä kuvittele, että kyse olisi oikeasti yrityskaupasta. Kauppasummakin on käytännössä vain työsopimuksen allekirjoituspalkkio.

Jos sen sijaan liiketoimintasi rakentuukin patentoituun tekniikkaan, ajantasaiseen asiakastietokantaan, toimivaan jakelutiehen, alihankkijaverkostoon, automaattisesti tilauksia imuroivaan verkkopalveluun tai tuotteistettuihin palveluihin, yritykselläsi on ostajan näkökulmasta aivan toinen arvo.

Kauppahinta kasvaa siksi, että liiketoiminta on todennäköisesti skaalattavissa nykyistä suuremmaksi. Se taas johtuu siitä, että olet mitä ilmeisimmin onnistunut ulkoistamaan firman pahimman pullonkaulan, joka olet tietenkin sinä itse.

5. Värvää vakuuttava hallitus

Vaikka firmasi olisi pieni, ammattimaisesti koottu ja toimiva hallitus tai muu neuvonantajaryhmä kertoo, että olet tosissasi.

Hallitukseesi mukaan lähteneet vaikuttajat tai asiantuntijat viestivät ostajalle, että hän on tekemissä vakavasti otettavan ja kenties myös kasvuhakuisen firman kanssa. Tuskin hallitusjäsenet lähtisivät pilaamaan mainettaan jonkin epämääräisen pilipalibisneksen vuoksi muuten vain.

Asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Yrityksesi ostaja etsii ensimmäiseksi kohteita, jotka näyttävät hyviltä ostoksilta.

Lähde: Jill Anfresky Fraser, Inc. March 2000

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.