Viikkokausia täydellistä pimeyttä

7.12.2007    Jari Parantainen   3 kommenttia

Pelkästään suora puhe tekisi viestistäsi rajusti erottuvan. Työpaikkailmoittelu on loistava esimerkki paikoilleen jämähtäneestä markkinoinnista, josta on helppo nousta esiin.

Jos kuulut Hesarin tilaajiin, tulevana sunnuntaina saat taas tuhdin puntin oppimateriaalia kotiisi. Työpaikkasivuilta voit ihailla kymmeniä näytteitä siitä, miten joku on halunnut tuhlata rahansa täysin mitättömään markkinointiin.

Toisaalta tuo latteuksien kavalkadi on loistavan helppo ympäristö. Kuka tahansa voi erottua vaivattomasti muusta joukosta, jos niin haluaa.

Mitä jos kokeilisit esimerkiksi tyyliä, jota Sir Ernest Henry Shackleton (1874-1922) käytti?  Hän haki viittäkymmentä miestä mukaan tutkimusretkelleen Etelänavalle. Sir Ernestin ilmoitus The Timesissa joulukuussa 1901* kiteytti asian näin:

”Etsitään miehiä vaaralliselle matkalle. Pieni palkka. Purevan kylmä. Viikkokausia täydellistä pimeyttä. Jatkuva vaara. Paluu epävarma. Jos matka onnistuu, luvassa mainetta ja kunniaa.”

Toisin kuin sähköhammasharjaansa tottunut nykyihminen voisi kuvitella, Sir Ernest sai vastauksesi 5000 hakemusta.

Entä jos suomalaisen henkilöstöhenkilön pitäisi muokata tekstiä? Miten hän päättäisi kirjoittaa saman asian?

Lopputulos näyttäisi suunnilleen tältä:

”Tarjolla kansainvälinen näköalapaikka. Luvassa kiinnostavia ongelmanratkaisun haasteita ja dynaamisia vuorovaikutustilanteita monipuolisessa bisnesympäristössä. Toivomme sekä henkistä että fyysistä stressinsietokykyä. Kilpailukykyinen kompensaatiopaketti. Ota kokonaisvastuu urakehityksestäsi.”

Vastauksia moderniin, Hesarin muiden ilmoitusten joukkoon täydellisesti sulautuvaan diibadaaba-versioon tulisi ehkä 3 kappaletta. Nekin olisivat todennäköisesti niin epäpäteviltä hakijoilta, ettei yksikään heistä pääsisi edes haastatteluun.**

Kokeile joskus, miltä markkinointisi näyttäisi, jos et kopioisi kaikkia muita. Saatat yllättyä, miten myönteisiä reaktioita viestisi herättää.

* Kyseistä ilmoitusta ei ole löytynyt jälkipolvien ihmeteltäväksi. Onkin epäilty, että kyseessä on jälkikäteen tekaistu teksti. Lue keskustelua aiheesta täältä.

** Lue esimerkki aidosta kampanjasta kirjastani Sissimarkkinointi (sivut 61-67). Varsin yksinkertaisin keinoin ilmoituksen teho kasvoi 20-kertaiseksi.

 (0)
Aiheet:



3 kommenttia

  1. Aarne kirjoitti:

    Tuosta tuli mieleen tempaus, jonka paikallinen ravintola teki lehdessä merkkinoidessaan uutta ravintolaa. Vaikkei se suoranaisesti liitykään asiaan, on se kerrottava.

    Ravintola teki työpaikkailmoituksen, jossa haki töihin - asiakkaita. Vaatimuksina oli yleiset hyvät käyttäytymissäännöt jne. Mutta tästä mainoksesta puhuttiin monta kertaa naureskellen ja varmasti meni läpi potentiaalisille asiakkaille. Käytännössä mainoksen formaatti oli aivan kuin kaikkien muidenkin työnhakuilmoitukset, mutta se mitä todellisuudessa mainostettiin poikkesi formaatin odottamasta muodosta.

    Eli ehkä samaa ideaa käänteisesti, mitä voisit mainostaa vastaavalla tavalla? Ja kyllä, ideaa voi käyttää vaikka sen joku jo onkin keksinyt.

     (0)
     (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *