Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Roiskitko haulikolla sumuun?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Markkinointisi kohderyhmä saattaa todellisuudessa olla niin pieni, että perinteiseen massamarkkinointiin käyttämäsi rahat valuvat suoraan kankkulan kaivoon. Sama summa riittäisi todella vaikuttavaan täsmämarkkinointiin.

Pohdimme kerran vuosia sitten erään teknisen yrityksen rynnistystä Keski-Euroopan markkinoille. Mustiin pukeutuneen mainospellen mielestä asiakaskunta oli niin laaja, että tarvittava lehtien ilmoitustila nielisi budjetista reilusti yli puoli miljoonaa euroa.

Kysyin, montako maata pitäisi valloittaa. Sovimme aluksi kymmenestä.

Entä montako yritystä noissa maissa olisi, jotka voisivat edes teoriassa ostaa tuotteen? Totesimme, että niitä olisi keskimäärin kaksikymmentä kussakin maassa.

Montako päättäjää kussakin yrityksessä on? Päädyimme pariin päähän per yritys.

Eurooppa kutistui siis 400 henkilöön. Budjetista riittäisi markkinointiin toista tonnia per asiakas.

Sillä hinnalla "suorakirjeemme" olisi voinut sisältää esimerkiksi television ja DVD-pyörittimen demolevyineen asiakkaalle lähetettäväksi.

Kumpiko olisi jäänyt paremmin vastaanottajan mieleen? Muutama sivun mainos tuhansien muiden joukossa? Vai kenties tuo audiovisuaalinen kokonaisratkaisumme?

Laiskuus on markkinoinnin kantava voima. Mainostoimisto saa parhaan katteen, kun se suunnittelee niinsanotun konseptin. Useimmiten se tarkoittaa edelleen mainoksia niin moneen lehteen, verkkoon ja telkkariin niin kauan kuin asiakkaan rahat suinkin riittävät.

Sen jälkeen on ilmeisesti tarkoitus odotella aggressiivisesti, että asiakkaat alkaisivat tilata.

Tarina kertoo sellaisestakin suomalaiskampanjasta, jonka televisiomainosten hinnalla olisi voinut lahjoittaa jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalle oman viitossarjan Bemarin. Tuotenäytteet olisivat menneet mukavasti perille kotteroiden peräkonteissa.

Nimeä ensin firmat, joista haluat asiakkaitasi. Laske sitten, moniko henkilö todellisuudessa voisi allekirjoittaa tilauksen – tai edes vaikuttaa ostopäätökseen. Kun myyt muille yrityksille, lukema on usein yllättävän pieni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.