Palvelubisnestä ei synny ilman tarjontaa. Mutta millaiset ennusmerkit kielivät, että uudelle palvelulle voisi löytyä myös todellista kysyntää?
Jos joku tietäisi varman hittipalvelun reseptin, hänen ei enää tarvitsisi tehdä töitä. Mutta vaikka varmaa tietoa ei olisikaan, joitain yhteisiä tunnusmerkkejä lupaavista tuotteistamisen kohteista toki löytyy.
1. Näennäisen mitätön bisnes
Lienee aika selvää, että kaikki ilmeisimmät aarteet on joku muu jo poiminut talteen. Siksi uuden pelurin kannattaa tarttua tehtäviin, jotka eivät ole muille kelvanneet.
Palvelumarkkinan olisi siis syytä näyttää arkiselta, vähäpätöiseltä tai liian kalliilta valloitettavalta.
Myös se on hyvä merkki, että isojen kilpailijoidesi asiantuntijat nyrpistelevät niin mitättömille töille nenäänsä.
Näin saat aikaa hioa omia prosessejasi kuntoon kaikessa hiljaisuudessa. Jonain päivänä valtavirtaa etenevät kilpailijat huomaavat, että alun perin mutasarjassa möyrinyt tulokas onkin rakentanut menestyvän bisneksen.
Siinä vaiheessa ison yrityksen on kätevintä ostaa firmasi pois kuljeksimasta.
2. Paloiteltavissa yksinkertaisiksi tehtäviksi
Etenkin asiantuntija alkaa mielellään tuotteistaa sellaista palvelua, jonka vain hän itse osaa toimittaa. Siksi palvelusta tulee henkilöriippuvainen. Liiketoiminta ei pysty kasvamaan, koska huippuosaajia on harvassa.
Jos lähtökohta on kerta kaikkiaan mutkikas, paloittele vaikea työ yksinkertaisiksi osatehtäviksi. Työn on tuotettava laadukkaita tuloksia keskivertotyöntekijöiden voimin.
Tähän perustui jo Henry Fordin menestys aikanaan. Ei liukuhihnan ääressä kukaan olisi osannut koota autoa alusta loppuun. Mutta kukin osasi hoitaa jonkin osan kokonaisuudesta.
Kun olet jakanut työn sopivasti osiksi, pystyt myös hajauttamaan sen eri alihankkijoille. Hajoita & hallitse -politiikka on tehokas tapa suojata liiketoimintaasi. Vain pientä osaa kokonaisuudesta tuottavan alihankkijan on vaikea kaapata bisnestäsi itselleen.
3. Jatkuva tarve
Lienee selvää, että jatkuva palvelu on lupaavampi vaihtoehto kuin kertaluontoinen rykäisy.
Niinpä kannattaisi kiinnittää huomiota sellaisiin asiakkaiden tarpeisiin, joihin ei ole olemassa lopullista ratkaisua.
Jos tarve säilyy päivästä ja vuodesta toiseen, niin säilyy myös kassavirtasi.
4. Perinteinen tee se itse -tehtävä
Asiakkaasi pitävät monia tehtäviään itsestäänselvyyksinä. Kun tiettyä työtä ei ole koskaan aikaisemmin ollut tapana ulkoistaa, sellainen vaihtoehto ei tule edes kenenkään mieleen.
Palvelubisnekselle on tyypillistä, että vasta tarjonta luo kysyntää.
On sinun asiasi käydä ensimmäisenä ehdottamassa, että voisit ottaa vastuun asiakkaasi puolesta. Jos palvelusi on tehokas vaihtoehto ja osaat myydä, saat hommat hoitoosi ennemmin tai myöhemmin.
5. Asiakkaan vihaama rutiini
Asiakkaasi henkilökunta saattaa aidosti vihata joitain työpäiväänsä kuuluvia rutiineja. Jos pystyt hoitamaan sellaisen paskaduunin muiden puolesta, jättipotti saattaa olla jo aivan ulottuvillasi.
Kun kehität uusia palveluja, etsi listan tunnusmerkkejä asiakkaidesi arkitöistä. Paras tuotteistus on sellainen palvelu, jonka tuottamiseen ei tarvita huippuasiantuntijoita. Sen sijaan loistavia tuloksia tulisi syntyä aivan tavallisten työntekijöiden voimin.