Töitä oikein – vai oikeita töitä?

5.11.2007    Jari Parantainen   kommentoi

Asiantuntijat kuvittelevat sitkeästi sen riittävän, että he tekevät työnsä hyvin. Muttei se yksin auta mitään, jos ne hyvin tehdyt työt ovat kuitenkin vääriä töitä.

Katselin illalla tv:stä Ykkösdokumenttia, joka kertoi Voikkaan työntekijöistä vuonna 2006. Silloin maaliskuussa UPM oli ilmoittanut sulkevansa paperitehtaansa lopullisesti. Irtisanottuja oli yli 1100 henkeä.

Eräs filmissä esiintynyt voikkaalainen pohti samaa, jota moni muukin kiville karahtaneen firman työntekijä tai johtaja usein ihmettelee. Hänen mielestään Voikkaalla oli tehty tosi hyvää työtä. Silti otti ohraleipä. Se tuntui ymmärrettävästi täysin epäreilulta.

Pari vuotta sitten Suomen vanhimpiin kuuluva mainostoimisto McCann irtisanoi työntekijöitään. Myös toimitusjohtaja Mikko Leisti kuului lähtijöihin. Hän totesi Taloussanomissa 9.12.2005: "Teemme hyvää työtä, mutta kannattavuus ei ratkea sillä."

Valokuvavalmistaja Eiri meni konkurssiin marraskuussa 2005. Yhtiön kaikki 116 työntekijää irtisanottiin. Helsingin Sanomien (17.11.2005) mukaan "yhtiö ajautui taloudellisiin vaikeuksiin digikuvauksen yleistymisen seurauksena."

Kauppalehti Presso lopetettiin marraskuussa 2007. Lehden toimittajat jaksoivat elvistellä vielä aivan lopun edellä, miten paljon heidän epäonnistunut tuotteensa oli voittanut erilaisia alan palkintoja.

Sikäli kuin muistan, eiriläisetkin tekivät tosi hyvää työtä. He vain tekivät vääriä töitä. Firma ei pystynyt muuttumaan mukana, kun asiakkaat hylkäsivät perinteisen filmin ja siirtyivät digikameroihin.

Moni huippuasiantuntija elää saman vaarallisen harhan vallassa. Hän kuvittelee olevansa turvassa, jos hän vain kehittää osaamistaan ja tekee työnsä mahdollisimman laadukkaasti. Ällistys tuntuu olevan joka kerta yhtä suuri, kun vouti apupoikineen tulee noutamaan martelat ja dellit pakkohuutokauppaan.

Todellisuudessa hyvin tehty työ ei ole minkään arvoista sinänsä.

Tyypillisesti asiantuntija päräyttää tähän ansaan kahta eri reittiä. Toinen on UPM:n, Presson, McCannin ja Eirin tie. Yritys junnaa tekemässä erinomaisen laadukkaasti jotain sellaista, jonka katteet on jo kilpailtu kuralle.

Toinen yleinen harha vaivaa erityisesti aloittavaa yrittäjää. Hän alkaa ratkaista asiakkaan ongelmaa, jota ei todellisuudessa ole olemassakaan. Kuitenkin yrityspäättäjä investoi vain tuotteisiin ja palveluihin, jotka ratkaisevat todella polttavia ja kiireisiä liiketoimintatarpeita.

Asiantuntija hokee, että ongelman pitäisi järkevästi ajatellen olla asiakkaalle akuutti. Valitettavasti ostaja ei ajattele läheskään aina asiantuntijan tavoin "järkevästi".

Johtaja tai yrittäjä saattaa vielä viime metreillä jankuttaa joukoilleen, että kyllä bisnes tästä kääntyy nousuun, jos vain kaikki malttavat tehdä vääriä töitä vieläkin paremmin.

Kehitä jatkuvasti uusia palveluja. Testaa niitä. Oletko löytänyt lääkkeen asiakkaasi todelliseen ongelmaan tai tarpeeseen? Hautaa hiipuvat tuotteet ja bisnekset ripeästi. Tee oikeita töitä, älä töitä oikein.

 (0)
Aiheet:



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *