Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kun käsket, asiakas tottelee

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kokeneet suoramarkkinoijat tietävät, että asiakasta kannattaa käskeä. Silloin hän aika usein tottelee.

Toisinaan valmennettavani valittaa, ettei hän halua joutua esitteen tai suorakirjeen laatijan simputtamaksi: "Jos mainoksessa painostetaan soittamaan heti, en varmasti koskekaan puhelimeeni!"

Yksittäinen ammattilainen saa olla ihan rauhassa mitä mieltä hyvänsä. Kuten tavallista, myös asiakkaat väittävät tiukasti yhtä – ja tekevät sitten ihan muuta.

Tutkijat Birminghamin yliopistossa ovat toistaneet tutkimuksen, jonka tulokset ovat linjassa aikaisempien vastaavien kanssa. Se kertoo jälleen kerran, miten helppoa on vaikuttaa ihmisten käytökseen.

Ostoskeskuksessa rullaportaiden vieressä kulkevaan "perinteiseen" 15 askelman portaikkoon laitettiin keltaisia kilpiä. Ne kertoivat tosiasian, että portaiden kapuaminen tekee hyvää sydämelle.

Ja katso, fyysisesti raskaamman reitin valinneiden shoppailijoiden määrä enemmän kuin tuplaantui.

Kun aikaisemmin portaita kulki noin neljä prosenttia yläkertaan pyrkivistä, nyt heistä lähes kymmenen prosenttia jätti rullaportaat omaan arvoonsa.

Lisäksi myös portaita alas tulevien määrä kasvoi neljänneksellä. Miksi niin kävi, vaikka kulkijat eivät siinä tapauksessa voineet nähdä askelmien etupintaan liimattuja kilpiä?

Yksi tutkimuksen laatijoista, sovelletun psykologian lehtori Frank Eves totesi, että sen täytyi johtua yksinkertaisesti siitä, että ihmisillä on muisti. He olivat nähneet "mainokset" matkallaan alakerrasta ylös.

Tutkijoilla on riittänyt työmaata. He nimittäin kirjasivat peräti 82 000:n asiakkaan käytöksen Länsi-Englannissa Coventryssä sijaitsevassa ostoskeskuksessa.

Mitä markkinoija tai tuotteistaja voi päätellä tuloksista?

Jokainen osaava copywriter tietää tämän jo ennestään: asiakkaita kannattaa käskeä. Vaikka se ei suinkaan aina tehoa, moni tottelee kuitenkin. Siksi keinoa olisi tyhmää olla käyttämättä.

Kilvissä kiinnitti huomiota tärkeä asia. Niissä nimittäin kerrottiin hyödystä, jonka portaiden kapuaja – tai oikeastaan hänen sydämensä – saisi. Pelkkä perustelematon kiipeä tästä -käskyttäminen ei ehkä olisi toiminut läheskään yhtä tehokkaasti.

Jos haluat ostajan toimivan tietyllä tavalla, kerro se hänelle selkeästi ja kiertelemättä. Tuskin hän siitä loukkaantuu. Etenkään jos lisäksi muistutat palkinnosta, jonka asiakkaasi saa tottelevaisuudestaan.

Lähde: Boston Herald 14.11.2007

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.