Kysy asiakkailta mitä haluat. He vastaavat mitä haluavat. Siksi haaskaat vain aikaasi. Joudut kuitenkin aina tekemään päätöksesi puutteellisen tiedon varassa.
Monet asiantuntijat ovat perfektionisteja. Siksi heistä on turvallista tilata markkinatutkimuksia.
Päätöksiä on mukava perustella itselleen, kun asiakkaiden näkemyksistä on paljon tärkeän näköisiä piirakoita paperilla. Ja maksaahan Tekeskin mielellään nimenomaan erilaisten markkinaselvitysten kuluja.
Ikävä kyllä ihmiset laukovat varsin varmoja mielipiteitä asioista, joista he eivät ymmärrä tuon taivaallista. Siitä mainio esimerkki on gallup-tutkimus, jolla 14-vuotias Nathan Zohner voitti Idahon lukioiden tiedekilpailun vuonna 1997:
DMVO – tuntematon tappaja – on kiellettävä
Kemiallinen aine divetymonoksidi
- aiheuttaa vahingossa hengitettäessä tuhansien amerikkalaisten kuoleman joka vuosi
- voi aiheuttaa kaasumaisena pahoja palovammoja
- yliannoksen oireina voimakas hikoilu ja virtsaamisen tarve
- epäpuhtaana voi aiheuttaa pahoinvointia ja ripulia
- aiheuttaa niin vahvan riippuvuuden, että sitä ilman jäävä potilas on kuoleman oma
- on myös happosateen pääkomponentti
- nopeuttaa monien metallien korroosiota ja ruostumista sekä lisää maan eroosiota
- DMVO-molekyylejä on voitu osoittaa kaikista Amerikan joista ja järvistä otetuista näytteistä
Sen verran vaarallista tuo DMVO on, että haastatelluista 86 % vaati aineen kieltämistä välittömästi.
Traagista on vain se, että divetymonoksidi (= H2O) tarkoittaa vettä.
Kysy asiakkaalta, voisiko hän ostaa tuotteesi. Kysy sitten, ostaako hän sen. Saat aivan erilaisia vastauksia. Älä perusta päätöksiäsi ostajien mielipiteisiin, sillä he vastaavat yleensä mitä sattuu.
Lähde: Helsingin Sanomat 23.2.2002