Asiantuntijaksi vai työttömäksi?

29.10.2007    Jari Parantainen   kommentoi

Oletko asiantuntija? Jos et, ehkä sellaiseksi kannattaisi vähitellen ryhtyä. Muuten päädyt lähivuosina työttömäksi.

Aloitan seminaariesitykseni usein tieteellisellä tutkimuksella. Pyydän kaikkia asiantuntijoita viittaamaan.

Yleisö on siinä vaiheessa tietysti vielä puoliksi koomassa. Eikä suomalainen välttämättä viitsi vilkutella, vaikka joku luennoitsijapelle sitä pyytäisikin.

Mutta silti yllättävän moni ilmeisesti ei ole asiantuntija – ainakaan omasta mielestään.

Se on ällistyttävää. Käsittääkseni tässä maassa ei taida riittää kovin kummoisia töitä sellaisille, jotka eivät ole jonkin alan asiantuntijoita. Helpot toimistotehtävät ja rutiinit valuvat yhä useammin Kiinaan ja Intiaan.

Mielestäni jokaisen bisnesluennolla istuvan kannattaisi miettiä tulevaisuuttaan. Jos hän ei vielä ole asiantuntija, sellaiseksi kannattaisi ryhtyä mahdollisimman pian. Kun maailma muuttuu päivä päivältä mutkikkaammaksi, erikoistuneiden osaajien kysyntä kasvaa jatkuvasti.

Jostain syystä monet kuitenkin ajattelevat, että asiantuntijoita putkahtaa kohtalon ohjaamana jostain muualta. Mutta sattumalta sellaiseksi taitaa tulla aika harva. Se lienee yhtä todennäköistä kuin että työnantaja tulisi rekrytoimaan pitkäunisen työntekijän suoraan punkan pohjalta peräkammarista.

Miten asiantuntijaksi sitten voi tulla?

Kävin hiljattain kymmenen työntekijän yrityksessä nimeltään Phenomena Helsinki Oy. Se on erikoistunut ns. Shopper-markkinointiin. Mitä se sitten tarkoittaa, on oman juttunsa aihe.

Mutta joka tapauksessa tämä asiantuntijayritys kasvaa vuosi toisensa jälkeen roimin harppauksin. Lisäksi se tahkoaa erinomaista tulosta. Phenomenan osaaminen on niin rautaista, että se kelpaa myös ulkomaille. Esimerkiksi hollantilaiset ostavat näiden kotimaisten gurujemme palveluja.

Yrittäjät Ville Maila ja Markus Ståhlberg esittelivät kirjahyllyään, joka levittäytyi kahdelle seinälle. Se oli täynnä bisneskirjoja. Niitä oli satoja. Vanhimmat olivat jo 1940-luvulta.

Äijät sanoivat, että he olivat ostaneet kaikki löytämänsä myyntiä käsittelevät kirjat. Ja että he olivat lukeneet ne kaikki!

Voin sanoa kokemuksesta, että sen lisäksi he muistavat uskomattoman määrän lukemastaan. Sitä paitsi he osaavat soveltaa oppimaansa käytäntöön.

Olenkin aina ollut sitä mieltä, että nopein reitti asiantuntijaksi kulkee kirjakaupan kautta.

Viidessä vuodessa ehdit lukea tosi monta itseäsi viisaamman ajatusta. Kun vielä harjoittelet lukemaasi käytännössä, muutut väistämättä minkä tahansa valitsemasi alan asiantuntijaksi.

 (0)
Aiheet:



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *